بیزینس کوچینگ, مشاوره کسب و کار

مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن. کدام یک بهتر است؟

بازاریابی سنتی و مدرن

بازاریابی مفهوم کاملاً جدیدی نیست، اما با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی امروزی، نحوه بازاریابی یک محصول یا خدمات قطعاً تغییر کرده است.

به لطف دسترسی به اینترنت، بسیاری از مشاغل از چشم اندازی مدرن برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر استفاده می‌کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که بازاریابی سنتی کم است؛ زیرا شرکت‌هایی وجود دارند که هنوز از استراتژی‌های بازاریابی سنتی استفاده می‌کنند؛ مانند بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی و… .

بر کسی پوشیده نیست که بازاریابی سنتی در طول زمان تأثیرات خود را داشته و همچنان مقاومت کرده است، اما نادیده گرفتن کارآمدی بازاریابی مدرن دشوار است. خوشبختانه، این مقاله می‌تواند به صاحبان کسب و کار کمک کند تا با بحث در مورد تفاوت­های این دو استراتژی بازاریابی، تصمیم بگیرند.

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی توسط مردم در همه­ جای دنیا مورد استفاده قرار میگیرد و از آن لذت هم می‌برند، بنابراین جای تعجب ندارد که همه با این مفهوم آشنا باشند. همچنین این نوع بازاریابی برای تمرکز بیشتر بر فروش یک خدمت یا محصول خاص طراحی شده که با استفاده از رسانه‌های مختلفی برای تبلیغ یک اسم تجاری استفاده می‌کنند.

به دلیل این عوامل، درک بازاریابی سنتی آسان‌تر است و شرکت‌ها برای توضیح محصول یا خدمات خود به گروه‌های سنی مختلف مشکلی نخواهند داشت. همچنین این نوع از معرفی با مخاطبان محلی بهتر کار می‌کند؛ زیرا می‌تواند در یک شهر یا منطقه متمرکز شود. علاوه بر این، آنها را می‌توان بدون اتصال به اینترنت و برای استفاده مجدد نگه داشت.

برخی از رایج‌ترین استراتژی‌های بازاریابی سنتی شامل موارد زیر است:

کارت بازرگانی: این نوع از استراتژی در بازاریابی سنتی راهی فوری و آسان برای یک شرکت یا فرد برای منتشرکردن اطلاعات خود می­باشد. به همین دلیل است که این نوع از استراتژی شرایط در حال تغییر را تحمل می‌کند و همچنان پابرجاست.

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی: میلیون­ها نفر هر روز به رادیو متصل می‌شوند یا تلویزیون خود را برای دیدن برنامه­های مورد علاقه خود روشن می‌کنند، بنابراین تبلیغات یک محصول یا خدمات از طریق این کانال همچنان برای بعضی از شغل­ها همچنان کارآمد است.

تراکت و بروشور: تراکت­ها و بروشورها برای جلب توجه مخاطبان گسترده طراحی شده‌اند. طراحان معمولاً از رنگ‌های زنده و روشن برای انتقال پیام یا نمایش تصویری استفاده می‌کنند که مخاطبان به راحتی بتواند به‌خاطر بسپارند.

بیلبوردها و تابلوها: استفاده از بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی در فضای باز راه‌های بسیار خوبی برای تبلیغ یک کسب و کار برای رانندگان روزانه، مسافران و افرادی است که در سطح شهر قدم می‌زنند.

ارسال پستی: افراد با استفاده از یک سرویس پستی برای ارائه خدمات یا محصولات خود از طریق کارت­های چاپی تبلیغاتی، کارت‌پستال، مجله تبلیغاتی، بروشور، اتیکت­های برچسبی و نامه استفاده می‌کنند.

تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن چیست؟

بازاریابی مدرن چیست؟

در حالی که تمرکز بازاریابی سنتی بر روی محصول یا خدمات شرکت است، سبک بازاریابی مدرن بیشتر مشتری مداری می­باشد. بیزینس­هایی که یک استراتژی مدرن را انتخاب می‌کنند، همیشه رضایت مشتریان خود را بالاتر از هر موضوع دیگری قرار می‌دهند، پس می‌توانند خواسته‌ها و نیازهای منحصر به فرد مخاطبان خود را برطرف سازند.

از آنجایی که بازاریابی مدرن از یک پلت فرم بروز استفاده می‌کند، می‌تواند به راحتی خود را با تغییرات وفق دهد، بنابراین مشکلی برای همگام شدن با آخرین روندهای بازاریابی ندارد. به علاوه، می‌توان به آن در هر دستگاهی دسترسی داشت که به این معنی است که شرکت‌ها شانس بیشتری برای دستیابی به مخاطبان در هرجای دنیا دارند. همه این عامل­ها به ایجاد اعتماد مشتری، وفاداری و همچنین به رسمیت شناختن برند در سراسر دنیا کمک می‌کنند.

موارد زیر برخی از محبوب‌ترین استراتژی‌های بازاریابی مدرن هستند که امروزه استفاده می‌شوند:

تبلیغات اینترنتی: از گوگل گرفته تا یوتیوب و فیسبوک، هیچ کمبودی در پلتفرم‌هایی وجود ندارد که بتوانید برند خود را از طریق تبلیغات پولی رشد دهید و با داده‌های مناسب، می‌توانید مطمعن شوید که تبلیغات به مخاطب­های هدف شما می‌رسند.

وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک: اگر محصولات فیزیکی، دیجیتالی و یا حتی خدمات خاصی ارائه می‌دهید، یک وب‌سایت به منظور تجارت الکترونیک برای تجارت شما ضروری است. وبسایت به مشتریان امکان می‌دهد که محصولاتتان را بدون بازدید از ویترین فروشگاه خریداری و یا از خدمات شما استفاده کنند، پس با این روش می‌توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

شبکه­های اجتماعی: استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دارای ابزارهای تحلیل داده داخلی هستند که به برندها امکان می‌دهد عملکرد، تعامل و کمپین‌های تبلیغاتی خود را اجرایی کنند. همچنین به دلیل گرایش‌های بازاریابی آنلاین مانند استفاده از هشتگ‌ها، ایجاد چالش و… با استفاده از توییتر یا اینستاگرام آسان‌تر است.

سئو (SEO): بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو عملی است برای بهینه سازی وب‌سایت که شما برای بهبود رتبه یا موقعیت سایت خود در نتایج جستجو از آن استفاده بهره می­برید. با بهینه سازی‌های فنی، درون صفحه و خارج از صفحه، سایت شما اولین نتیجه‌ای خواهد بود که کاربران هنگام جستجوی یک محصول یا خدمات مشاهده می‌کنند.

چرا بازاریابی سنتی را باید جایگزین بازاریابی مدرن کرد؟

بازاریابی مدرن زمینه­ های بیشتری برای فعالیت نسبت به بازاریابی سنتی دارد. با روی آوردن بیشتر و بیشتر کاربران به دستگاه‌های مدرن که به طور کلی شامل رایانه و تلفن­های همراه هوشمند می‌شوند این کار منطقی‌تر به نظر میرسد، بازاریابی مدرن می‌تواند به شما کمک کند تا در بازارهای رقابتی رشد کرده و زنده بمانید. ممکن است بازاریابی سنتی به تنهایی برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر و تبلیغ کسب و کار شما حتی به روش صحیح هم کافی نباشد.

می‌توانید از تاکتیک‌های بازاریابی مدرن برای ارتقای کسب‌وکار خود استفاده کنید. بسته به نوع کسب و کار و نیازهای بازاریابی خود، می‌توانید تاکتیک‌های بازاریابی مدرن را متناسب با ترجیحات تجاری خود انتخاب کنید.

نتیجه

پس با این نتیجه که بازاریابی مدرن بهتر از بازاریابی سنتی است، احتمالاً تا به الان متوجه شدید که این نوع از بازاریابی کم‌کم دارد به صورت کامل جایگزین بازاریابی سنتی می­شود و اینکه چه زمانی این اتفاق می‌افتد مشخص نیست و هنوز باید دید، اما این یک مسئله قطعی است.

اما می‌توان گفت که بازاریابی مدرن در سال‌های اخیر تکامل یافته است، اما به دلیل مزایای مختلف که یکی از آنها اثربخشی بر گرانی است، از بازاریابی سنتی محبوب‌تر شده است. با این حال، بعضی از سازمان‌های هوشمند از هر دوی آنها برای ایجاد روابط قوی بین مشتریان بالقوه، سرنخ‌ها و مشتریان استفاده می‌کنند.

با این حال، منطقی است که بیشتر زمان، انرژی و منابع خود را درقسمت بازاریابی مدرن خود سرمایه‌گذاری کنید و پلتفرم‌های بازاریابی محتوایی سطح بالا و یا وبسایت‌های مشابه این کار را که راه را برای شما آسان می‌کنند را اهرم موفقیت خود کنید و وبسایت خود را در صورت نیاز شروع به راه انداری کنید.

ما امیدواریم که تا کنون درک بیشتری از تاکتیک‌های بازاریابی مدرن و سنتی مختلف پیدا کرده باشید و بتوانید در حین تنظیم استراتژی بازاریابی کسب و کار خود تصمیمات عاقلانه بگیرید و در صورت نیاز به راهنمایی های افراد متخصص می توانید با مرکز تابا کوچینگ در ارتباط باشید و درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *