بیزینس کوچینگ, مشاوره کسب و کار

نحوه صحیح برگزاری جلسات طوفان فکری

برگزاری جلسات طوفان فکری

در محیط تجاری پرشتاب امروزی، نوآوری کلید موفقیت است. یکی از مؤثرترین تکنیک‌ها برای تولید ایده‌های جدید و خلاقانه، جلسات طوفان فکری است.

درواقع طوفان فکری یعنی یک فعالیت گروهی که شامل به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و افکار آزادانه، بدون انتقاد یا قضاوت شدن است. این راهی برای بهره بردن از خلاقیت جمعی یک تیم و ایجاد تعداد زیادی ایده در مدت زمان کوتاه می­باشد.

جلسات طوفان فکری می تواند برای کسب و کارها بسیار مفید باشد. با گرد هم آوردن دیدگاه‌ها و ایده‌های مختلف، طوفان فکری می‌تواند به تولید ایده‌های جدید برای تولید محتوا، هدف‌گذاری کلمات کلیدی و ایجاد لینک بین افراد کمک کند. این تکنیک ابزاری قدرتمند برای ایجاد ایده های تازه و نوآورانه است که می تواند بیرینس شما را به سطح بالاتری برساند.

تاریخچه طوفان فکری

جلسه طوفان فکری در سال میلادی 1939 توسط الکس آزبورن مدیر تبلیغات توسعه یافت. آزبورن در جستجوی راهی برای بهبود کیفیت و کمیت ایده‌ها برای کمپین‌های تبلیغاتی در تیم، میزبانی جلسات همکاری گروهی را آغاز کرد. او کشف کرد که وقتی تیم به عنوان یک گروه دور هم جمع شدند، در ارائه ایده های خوب و خلاقانه بسیار مؤثرتر بودند که امروزه طوفان فکری در بین شرکت­ ها رایج شده است.

 طوفان فکری چیست؟

طوفان فکری تکنیکی است که برای تولید تعداد زیادی ایده خلاقانه در یک محیط گروهی استفاده می‌شود که شامل تشویق شرکت کنندگان برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و افکار خود به صورت آزادانه، بدون انتقاد یا قضاوت است. باید این نکته را هم مدنظر داشته باشید که تمرکز بر کمیت است تا کیفیت که باهدف تولید هر چه بیشتر ایده­ ها در مدت زمان کوتاه انجام می­شود.

هنگامی که جلسه طوفان فکری کامل انجام شد، ایده‌های تولید شده را می‌توان ارزیابی و اصلاح کرد تا راه حل یا استراتژی نهایی ایجاد شود. طوفان فکری یک تکنیک مفید برای حل مسئله، نوآوری و تفکر خلاق در محیط‌های مختلف از جمله؛ تجارت، آموزش و توسعه شخصی است.

یک نکته جالب

همانطور که گفته شد یک جلسه طوفان فکری شامل ملاقات افراد (چه به صورت حضوری یا مجازی)، برای بحث، ترسیم، توضیح و نوشتن ایده‌هایی برای حل مشکلات یا ایجاد چیزی جدید است.

توجه داشته باشید که خودتان نیز می‌توانید طوفان فکری ایجاد کنید. اگرچه طوفان فکری انفرادی در تعریف فرهنگ لغت گنجانده نشده است، اما تهیه فهرستی از ایده‌ها به تنهایی به همان اندازه طوفان فکری گروهی تاثیرگذار است.

نحوه اجرای صحیح یک جلسه طوفان فکری

جلسات طوفان فکری اگر به خوبی مدیریت نشود، ممکن است وقت همه را بیهوده تلف کند. جلسات طوفان فکری در چند مرحله و به صورت اصولی باید انجام شود تا نتیجه ه­ایی که انتظار دارید را در آخر جلسه خود برداشت کنید که این مراحل عبارتند از:

  1. تعداد اعضا

افراد بیشتر همیشه بهتر نیست. در حالی که طوفان فکری محدودیتی از نظر تعداد افراد ندارد، یک گروه چهار تا شش نفره بهترین انتخاب است. معمولاً این موضوع به افراد کافی برای داشتن ایده‌های مختلف نیاز دارد، اما به اندازه کافی باشد که از طریق مباحثه در مورد یک ایده بتوانند به یک نتیجه واحد برسند.

  1. آن را به یک رویداد تبدیل کنید

این موضوع می‌تواند اولین قدم به سمت یک جلسه خلاقانه باشد. دعوت نامه بفرستید، یا یک مسابقه داشته باشید تا ببینید چه کسی می‌تواند شرکت کند. هر طور که می‌توانید، روی جلسه ارزش گذاری کنید. اگر مردم جلسه را مهم بدانند، بهترین ایده­ های خود را آورده و آماده شروع جلسه خواهند بود.

  1. یک محدودیت زمانی تعیین کنید

به‌عنوان فردی که در جلسات طوفان فکری حضور داشته، می‌دانم که وقتی جلسات محدودیت زمانی ندارند، تمایل دارند به جلسات دیگر کشیده شوند یا طولانی شود. نگه داشتن جلسه در یک زمان مشخص به افراد انگیزه می‌دهد تا صحبت را ادامه دهند و به یک هدف نهایی مشخص برسند.

  1. هدف گذاری

مطمئن شوید که هدف جلسه بیان شده است و آن را در طول جلسه متمرکز کنید. چه در حال ارائه یک پروژه جانبی باشید یا در مورد چگونگی راه اندازی یک پروژه بزرگ، همیشه این موضوع را در نظر داشته باشد.

طوفان فکری در جلسات
نکاتی که در طول جلسه باید رعایت شود
  1. بدون قضاوت

اجتناب‌ناپذیر است که وقتی ایده‌ها مطرح می‌شوند، چند ایده بد در ترکیب قرار می‌گیرند. نگویید که آنها بد هستند! اگر به فردی گفته شود که ایده اولش بد است، احتمال کمتری دارد که بقیه زمان صحبت کند. این می‌تواند منجر به این شود که اگر کسی چیزی درخشان در ذهن خود داشته باشد هم آن را هرگز روی کاغذ نیاورد.

  1. هر چه غیر منطقی ­تر، بهتر

از ایده‌های دیوانه کننده در یک جلسه طوفان فکری استقبال کنید، زیرا یک ایده غیر منطقی همیشه می‌تواند به یک ایده تجاری خوب تبدیل شود. پس در بیرون انداختن یک نظریه غیر منطقی برای یک مشکل خود داری کنید و مطمئن شوید که همه افراد گروه تفاوت و اهمیت این نوع نظریه‌ها را درک می­کنند.

  1. ایده‌ها را با هم زنجیر کنید

به ایده‌های هر فرد به صورت مجزا نگاه نکنید، بلکه به همه ایده‌ها به‌عنوان لوگوهایی فکر کنید که می‌توانند برای ایجاد یک ایده قوی‌تر کنار هم قرار گیرند. این یک تمرین تیمی است و همه باید فقط به دنبال حل مشکل باشند، نه اینکه به دنبال اعتبار برای حل مشکل باشند.

  1. همه یکسان خلق کردند

تنها چیزی که در پایان مهم است هدف جلسه است. از شخصی بخواهید جلسه را رهبری کند، اما به یاد داشته باشید که ایده‌های همه به یک اندازه اعتبار دارند.

پیگیری بعد از جلسه
  1. استراحت بعد از جلسه داشته باشید

جلسات طوفان فکری می‌تواند بسیار خسته کننده باشد، بنابراین سعی کنید بعد از آن کمی استراحت کنید و به خاطر انجام یک کار خوب به خودتان تبریک بگویید.

  1. ایده‌های خود را جمع آوری کنید

یک لیست اصلی از تمام ایده‌هایی که از جلسه بیرون آمدند در یک صفحه بنویسید. سپس ایده‌های خود را به سه دسته تقسیم کنید: بد، خوب و عالی.

  1. اقدام

شخصی که جلسه را اداره می‌کند باید تصمیم بگیرد که چه ایده‌هایی مستحق بررسی بیشتر هستند و سپس گام بعدی و یادداشت تشکر را برای شرکت‌کنندگان ارسال کند.

 نکته

جلسات خلاقانه، اگر به درستی انجام شود، دارایی ارزشمندی برای هر تیم یا سازمانی است. همچنین می‌تواند همکاران را دور هم جمع کند. اینکه بتوانید آزادانه ایده‌های خود را از دیگران بیرون بیاورید، می‌تواند اعتماد به نفس و همچنین کشف استعدادهای پنهان را در سایر اعضای تیم ایجاد کند.

مزایای کلیدی جلسه طوفان فکری

5 مزایای اصلی طوفان فکری عبارتند از:

  1. تولید ایده های جدید

طوفان فکری به شرکت کنندگان اجازه می‌دهد تا افکار و ایده‌های خود را آزادانه و بدون ترس از قضاوت یا انتقاد به اشتراک بگذارند. این می‌تواند منجر به تولید تعداد زیادی ایده جدید و نوآورانه شود که ممکن است در غیر این صورت مورد توجه قرار نگرفته باشد.

  1. بهبود خلاقیت

طوفان فکری شرکت کنندگان را تشویق می‌کنند تا خلاقانه و خارج از چارچوب فکر کنند که می‌تواند به شکستن موانع ذهنی و ایجاد راه‌های جدید تفکر کمک کند که در نهایت منجر به راه‌حل‌های تخیلی و خلاقانه‌تر می‌شود.

  1. تقویت کار تیمی و همکاری

طوفان فکری یک فعالیت گروهی است که همکاری و ارتباط بین اعضای تیم را ارتقا می‌دهد. این موضوع می‌تواند به ایجاد اعتماد و تقویت حس وحدت و هدف مشترک کمک کند که منجر به کار گروهی مؤثرتر و نتایج بهتر می‌شود.

  1. تقویت روحیه و تعامل

جلسات طوفان فکری می‌تواند سرگرم کننده و انرژی زا باشد، به خصوص زمانی که شرکت کنندگان احساس می‌کنند که ایده‌های آنها شنیده می‌شود و برای آنها ارزش قائل می‌شوند که می­تواند روحیه و تعامل را تقویت کند و منجر به یک محیط کاری مثبت و سازنده‌تر شود.

  1. تشویق به ریسک پذیری

جلسات طوفان فکری می‌تواند فضای امنی برای شرکت کنندگان باشد تا ریسک کنند و ایده‌های غیر متعارف یا مخاطره آمیز را به اشتراک بگذارند. این موضوع می‌تواند منجر به نوآوری‌های موفقیت‌آمیز و راه‌حل‌های خلاقانه شود که ممکن است در غیر این صورت در نظر گرفته نشده باشند.

کلام آخر

با آماده سازی کامل و اجرای مؤثر، تیم‌های شما می‌توانند ایده‌های باورنکردنی تولید کنند. دفعه بعد که یک جلسه را رهبری می‌کنید، این مراحل و نکاتی که گفته شد را امتحان کنید تا تفکر خلاق تیم خود را تقویت کنید و بتوانید بهترین ایده‌ها را برای حرکت رو به جلو استخراج کنید.

بنابراین، این طوفان‌های فکری را منظم و دائماً در حال تکامل نگه دارید. هر جلسه یک تجربه یادگیری است و هرگز نمی‌دانید ایده عالی بعدی چه زمانی ظاهر می‌شود.

اگر طوفان فکری قرار است زمانی برای سرگرمی و الهام باشد. اگر آنها را خسته کننده، بی‌نتیجه و بی‌فایده می‌بینید، حتماً این تمرینات را امتحان کنید و ببینید چگونه افکار و ایده های پرسنل تقویت و به سمت شما سرازیر می‌شود و اگر برای افزایش بهره وری پرسنل خود به راهکارهای بیشتری نیاز داشتید می توانید از خدمات بیزینس کوچینگ مرکز ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *