بیزینس کوچینگ

ارزش برند چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

ارزش برند چیست؟

برند یک اسم، واژه، طرحی خاص، نماد یا ویژگی خاصی است که محصول یا خدمات یک فروشنده را از دیگر فروشندگان متفاوت می‌کند و برندسازی روند ایجاد این ویژگی‌های متفاوت است.

دانستن ارزش برند می‌تواند به شرکت‌ها بگوید که چقدر قوی هستند و مشتریان و عموم مردم چگونه آن را درک می‌کنند.

پس اگر قرار بود برند خود را بفروشید، ارزش آن مقدار پولی است که دریافت می‌کنید.

اگر شرکت شما ادغام شود یا توسط شرکت دیگری خریداری شود، و آنها بخواهند محصولات یا خدماتی را با استفاده از نام، لوگو و شناسه برند شما بفروشند، بهای برند شما مبلغی می‌شود که برای امتیاز استفاده از برندتان به شما می‌پردازند. این ارزش بازار یک برند است.

ارزش برند چیست؟

ارزش هر برند، به ارزش درک شده برند در چشم مصرف کنندگان اشاره دارد. برند دارایی نامشهود یک شرکت است که نشان دهنده یک درک کلی از محصولات یا خدمات آن شرکت و حتی ارتباط عاطفی مصرف کنندگان با برند است.

اعتبار برند اغلب بر حسب ارزش مالی سنجیده می‌شود که عواملی مانند آگاهی از برند، وفاداری به برند و ارزش ویژه برند را در نظر می‌گیرد. یک اعتبار برند قوی می‌تواند منجر به افزایش وفاداری مشتری، فروش بیشتر و سهم بازار بیشتر می­شود.

عوامل زیادی در ارزش برند نقش دارند، از جمله کیفیت محصولات یا خدمات، ثبات پیام و تجربه برند، شهرت شرکت، و ارتباط عاطفی که مصرف کنندگان با برند دارند. ایجاد و حفظ ارزش برند قوی مستلزم تعهد بلندمدت به ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا و همچنین تمرکز بر ایجاد تصویر مثبت از برند و محبوبیت در ذهن مصرف کنندگان است.

چگونه می‌شود ارزش یک برند را اندازه گیری کرد؟

ارزش برند معمولاً با استفاده از روش‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شود که ممکن است شامل معیارهای مالی، نظرسنجی‌های مصرف‌کننده و ممیزی برند باشد. به طور کلی، ارزش برند مفهومی پیچیده و چندوجهی است که اندازه گیری آن دشوار است. شرکت­ها ممکن است از ترکیبی از این روش‌ها برای رسیدن به تخمینی از ارزش برند خود استفاده کنند و نتایج ممکن است بسته به صنعت، شرایط بازار و سایر عوامل متفاوت باشد. در اینجا چند روش رایج برای اندازه گیری ارزش برند وجود دارد:

  1. معیارهای مالی: یکی از راه‌های اندازه‌گیری ارزش برند، بررسی عملکرد مالی برند، مانند درآمد، سود و سهم بازار آن است. این روش فرض می‌کند که یک برند قوی می‌تواند قیمت‌های بالاتر، حاشیه سود بیشتر و وفاداری بیشتر مشتری را به ارمغان بیاورد که باید به عملکرد مالی بهتر تبدیل شود.
  2. نظرسنجی ارزش ویژه برند: یکی دیگر از راه‌های اندازه‌گیری اعتبار برند، انجام نظرسنجی از مصرف‌کنندگان برای سنجش درک آنها از برند است. این نظرسنجی ها ممکن است شامل سؤالاتی در مورد آگاهی از برند، وفاداری به برند و تصویر کلی برند باشد. با مقایسه این نتایج با نتایج رقبا، یک شرکت می‌تواند درک کند که برندش از نظر مصرف کنندگان چقدر ارزش دارد.
  3. ممیزی برند: ممیزی برند یعنی بررسی جامعی از نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای یک برند که ممکن است شامل تجزیه و تحلیل هویت بصری برند، پیام رسانی، لحن صدا، و موقعیت برند باشد. با ارزیابی سلامت کلی برند و پتانسیل رشد، یک شرکت می‌تواند اعتبار برند خود را تخمین بزند.
  4. ارزیابی بوسیله شرکت­های مشاوره تخصصی (کوچینگ): تاباکوچینگ یک شرکت مشاوره کسب و کار است که در ارزیابی و عارضه یابی برند شما تخصص دارد و می‌تواند به مشخص شدن ارزش حدودی برندتان و رشد آن به شما کمک کند. روش ارزیابی شامل تجزیه و تحلیل عملکرد مالی برند شما، نقشی که برندتان در انتخاب مشتری ایفا می‌کند و ارزیابی قدرت برندتان نسبت به رقبای شما که بر اساس این عوامل، شرکت تاباکوچینگ ارزش حدودی و قدرت برندتان را به شما می‌گوید.

چرا ارزش برند مهم است؟

کارآفرینان آماده اند میلیاردها تومان برای ایجاد آگاهی از برند خرج کنند تا مشتریان برندهایشان را بشناسند و از آنها خرید کنند. اعتبار برند بر درآمد شرکت‌ها و بازارهای خاص تأثیر می‌گذارد.

اگر مشتریان از یک برند خاص قدردانی کنند و اغلب کالاهای آن را بخرند، این شرکت معمولاً بازدهی بالاتری کسب می‌کند. علاوه بر این، اگر برندهای داخل یک بازار وفاداری مشتری بالایی داشته باشند، این می‌تواند شرکت‌های جدید را از ورود به چنین بازاری منصرف کند و سهم بازار شرکت‌های موجود را افزایش دهد.

برندها دارایی‌های نامشهود هستند، اما دارای ارزش مالی هستند. به همین دلیل است که وقتی در مورد سرمایه گذاری صحبت می‌کنیم و اینکه آیا ذی‌نفعان باید آنها را در نظر بگیرند، دانستن بهای برند ضروری است. شرکت­ها باید به ارزش ویژه برند (آنچه مصرف کنندگان در مورد یک برند خاص فکر می‌کنند و چگونه آن را درک می‌کنند) توجه کنند تا بهای برند خود را افزایش دهند.

چگونه اعتبار برند را ایجاد کنیم یا افزایش دهیم؟

  1. روی تجربه مشتری خود سرمایه گذاری کنید

اگر خرید از شما فرایندی ساده باشد، وب سایت و شبکه‌های مجازی شما کاملاً آماده و قابل استفاده باشد، کارمندان شما شخصیت و رفتاری مشخص داشته باشند و ارتباطات و رسیدگی به شکایات شما خوب باشد، احتمال بازگشت مشتریان به شما بیشتر خواهد شد. (مشتریان وفادار!)

اگر می‌خواهید ارزش واقعی را به برند خود تزریق کنید، تجربه مشتری باید درست باشد. مشتری شما یک انسان است، بنابراین مطمئن شوید که تجربه آنها نیز انسانی است.

این نکته را همیشه مد نظر داشته باشید که هیچ کس قرار نیست برای برندی که به مشتریانش اهمیت نمی‌دهد، شکایات را نادیده می‌گیرد، وب سایت و شبکه مجازی وحشتناکی دارد ارزش قائل شود.

  1. روی مخاطب مناسب تمرکز کنید

شما نمی‌توانید برای همه مردم همه چیز باشید. برای ایجاد یک نام تجاری با ارزش واقعی، ضروری است که بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند و آنها به چه چیزی از شما نیاز دارند. به این ترتیب، تبلیغات شما و سایر ارتباطات مشتری را می‌توان طوری تنظیم کرد که مستقیماً برای آن نیازها جذاب باشد.

و علاوه بر این، هنگامی که شروع به جذب مستقیم برای مخاطبان مناسب کردید، آنها ارزش واقعی را در محتوایی که شما در هر پلتفرمی که منتشر می‌کنید پیدا خواهند کرد.

  1. USP خود را پیدا کنید

اگر واقعاً می‌خواهید در بازاری که زیر بار رقابت سقوط می‌کند، متمایز شوید، وقت آن است که از منطقه راحتی خود خارج شوید و بر منحصر به فرد بودن خود تمرکز کنید؛ بنابراین، چه چیزی شما را متفاوت می‌کند؟ چه کاری را بهتر از هر کس دیگری انجام می‌دهید؟ پس منتظر چی هستی؟

اگر می‌خواهید رشد کنید باید ریسک کنید. پس باید از منطقه امنی که برای خود ایجاد کردید خارج شوید و از قالب رقبای خود خارج شوید و وضعیت موجود را به چالش بکشید، هویت برندی را ایجاد کنید که به اندازه کافی منحصر به فرد باشد تا ارزش واقعی را به برند شما اضافه کند.

  1. بازاریابی خود را درست انجام دهید

وقتی برند خود را در بازار قرار می‌دهید، مشتریان باید ثبات را ببینند. با ارزش ترین برندها شخصیت واضحی دارند که در لحن صدایشان می‌درخشد. همه مطالب بازاریابی شما از وب سایت و وبلاگ‌های شما گرفته تا پست‌های اجتماعی و تبلیغات – باید صدای یکسانی داشته باشند. این به مردم کمک می‌کند تا نه تنها شما را به خاطر بسپارند، بلکه باور کنند که شما معتبر هستید و اگر می‌خواهید بدانید که آیا تبلیغات شما به درستی انجام می‌شود.

همچنین مهم است که طراحی برند خود را به درستی انجام دهید: لوگو، رنگ‌ها، فونت‌ها و انواع گرافیک‌هایی که استفاده می‌کنید، همگی به هویت برند شما کمک می‌کنند و به نوبه خود اعتبار برند شما را افزایش می‌دهند.

  1. حمایت‌های مالی را در نظر بگیرید

اگر واقعاً می‌خواهید اعتبار برند خود را افزایش دهید، سرمایه‌گذاری در هر فرصتی برای ایجاد و تبلیغ برند برای افزایش شناخت برند سودمند است. حمایت مالی از یک رویداد یا ایجاد مشارکت با یک اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی واقعاً می‌تواند به قرار دادن نام شما در نقشه راه کمک کند.

اگر این انتخاب را با دقت انجام دهید و از چیزی یا حتی شراکت با شخصی در راستای هدف برند خود حمایت کنید، اعتبار برند شما مطابق با ارزش اجتماعی و اخلاقی شرکتتان افزایش خواهد یافت.

چگونه ارزش یک برند را بسازیم؟

هیچ فرمول واحدی برای ایجاد ارزش برند وجود ندارد، اما در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

  1. یک پایه قوی برای ارزش برند بسازید. برند شما قول شما به مشتریانتان است. برند شما شما را متمایز می کند که باید با آن ارتباط برقرار کنید.
  2. روی مخاطبان خود تمرکز کنید. آنها به چه چیزی اهمیت می دهند؟ شما نمی توانید فقط در مورد چیزهایی که دوست دارید یا مزایای محصول خود صحبت کنید. شما باید در مورد اینکه چرا مشتریان شما باید از شما خرید کنند صحبت کنید.
  3. اصیل باش شما نمی توانید واقعی بودن را جعل کنید. در مورد آنچه که به آن اهمیت می دهید و آنچه شما را متفاوت می کند صادق باشید.
  4. مقاوم باش. اجازه ندهید هر بار که شخصی به سایت شما می آید، برند شما تغییر کند. اگر این کار را انجام دهید، مشتریان شما را گیج می کند و به خاطر سپردن آن سخت می شود.
  5. خاطره انگیز باشید برای مشتریان خود تجربه های به یاد ماندنی ایجاد کنید. آنها را وادار کنید که به وب سایت شما بازگردند و با دوستان خود به اشتراک بگذارند.
  6. به موقع باشد. شما نمی توانید برای همه مردم همه چیز باشید، اما می توانید سعی کنید مکانی شوید که مشتریان برای کسب اطلاعات یا پشتیبانی به آنجا مراجعه می کنند. زمانی که مشتریان به شما نیاز دارند در دسترس و قابل مشاهده باشید.

جمع‌بندی

اگر شما مقدار قابل توجهی پول برای افزایش شناخت برند، ارزش ویژه و هویت در بازار سرمایه گذاری کنید در صورت موفقیت، به برجسته شدن محصول یا خدماتتان در بین رقبا کمک می­کند.

به طور مثال اگر یک شرکت در حال خریدن باشد، بهای برند مبلغی است که همراه با سایر عوامل در کل محاسبات لحاظ می‌شود که در نهایت از یک نماد برای به تصویر کشیدن آن استفاده کرد و این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای خرید یک برند معروف شما باید بوجه قابل توجهی کنار گزاشته باشید چون ممکن است ارزش آن برند میلیون­ها تا میلیاردها تومان ارزش داشته باشد.

پس برند، دارایی نامشهود یک شرکت است که به تمایز بین ارزش برند شرکت شما و رقیبتان کمک کند. هنگامی که یک شرکت باید به خاطر سرمایه گذاری ارزش گذاری شود، ارزش برند بسیار مهم می‌شود و اگر ارزش برند به شکل درست محاسبه نشود یا در نظر گرفته نشود، ارزش گذاری اشتباه خواهد بود و ممکن است شما متضرر شوید.

برای مشاوره در جهت رشد کسب و کار و برندتان می توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *