تصمیم گیری یکی از بخش های جدانشدنی زندگی همگان است.
تصمیم گیری کار هر روز ما می باشد یعنی از آنچه میخواهید برای صبحانه بخورید تا انتخابهای مهم در محل کار همه حاصل تصمیم گیری شما است. معمولاً وقتی هر تصمیمی میگیریم، بهطور کلی یا نتیجه مثبت است یا منفی. پس برای تصمیم گیری مؤثر، فرد باید نکات مثبت و منفی هر گزینه را بسنجد و همه گزینهها را در نظر بگیرد. یکی از بهترین مثالها برای تقویت و یا محکزدن میزان قدرت تصمیم گیری بازیها هستند. بازی ها دارای محیطی هستند که تکامل مییابند و بیشتر به این صورت هستند که هر چه شما در بازی پیشرفت کنید با مشکلات و موانع جدیدی در زمان بازی روبرو میشوید که باید برای پیشرفت سریع تصمیم گیری کنید و آن مشکل را حل کنید.
تصمیمگیری چیست؟
در سادهترین معنای آن، تصمیمگیری عبارت است از انتخاب بین دو یا چند مسیر اقدام.
در فرآیندهای گسترده تر، تصمیم گیری شامل انتخاب بین راهحلهای ممکن برای یک مشکل است. تصمیمگیری میتواند از طریق یک فرآیند شهودی یا منطقی یا ترکیبی از این دو صورت گیرد.
هنر تصمیمگیری صحیح برای رهبران و مدیران یک مهارت مهم است. ممکن است لازم باشد تصمیمات متعددی را بهعنوان بخشی از فرآیند حل آن مسئله بگیرید و البته، رهبران و مدیران باید از مهارتهای تصمیمگیری خود برای تعیین راهحل استفاده کنند.
فرآیند حل مشکل
حل مشکل یک فرآیند تحلیلی است که برای شناسایی راهحلهای ممکن برای موقعیت موردنظر استفاده میشود. تصمیمگیری بخشی از حل مشکل است. حل مشکل یک فرآیند پیچیده است و قضاوت یا تصمیمات باید در لحظه انجام شود.
حل مشکل یا تصمیمگیری
تفاوت اصلی بین حل مشکل و تصمیمگیری در این است که حل مشکلات یک فرآیند است، درحالیکه تصمیمگیری یک اقدام مبتنی بر بینشهای حاصل از فرآیند حل مسئله است. بسیاری از مردم از واژههای حل مشکل و تصمیمگیری بهجای یکدیگر استفاده میکنند، اما این دو یکسان نیستند.
حل مشکل یا تصمیمگیری – کدام یک مهمتر است؟
حل مسئله و تصمیم گیری هر دو با هم پیش میروند، اما موفقیت در یکی به طور خودکار منجر به دیگری نمیشود. کسانی که در نقشهای رهبری و مدیریت هستند باید تفاوت بین این دو را درک کنند و هدفشان بهبود مادامالعمر در هر دو مجموعه مهارتها باشد.
همانطور که گفتیم تصمیم گیری بخشی از فرایند حل مشکل است. یک کسبوکار ممکن است مشکلات متعددی داشته باشد که همگی نیازمند زمان و منابع هستند. یک نقش کلیدی در موقعیت های مدیریتی و رهبری این است که تصمیم بگیرید کدام مشکل را بهعنوان اولویت درمان کنید.
تصمیمات زمانی گرفته میشوند که فرصتهای متعددی برای عمل به وجود بیاید. شما میتوانید تصمیم بگیرید، اما هیچوقت مشکل را حل نکنید. باید به این نکته هم اشاره کرد که تصمیمات سریع همیشه به بهترین راهحل منجر نمیشود.
تصمیمگیری در سه مرحله (در حالت کلی):
- از حل مسئله برای شناسایی راهحلهای نهایی استفاده کنید. این امر ممکن است شامل تصمیم گیری باشد، مانند تصمیمگیری برای برگزاری جلسات با ذینفعان یا تعیین اعضای تیم شرکت برای رسیدگی به بخشهای خاصی از مشکل پیشآمده.
- مشخص کنید کدام راهحل برای مشکل موردنظر مناسبتر است.
- در مورد گامهای بعدی برای انجامدادن راهحلهای انتخاب شده تصمیمگیری کنید.
6 توانایی تصمیمگیری برتر که برای تبدیلشدن به یک مدیر موفق به آنها نیاز دارید
مدیریت افراد بخش اساسی از عملکرد هر سازمان است. این وظیفه مدیران است که تصمیمات درستی را برای اطمینان از اجرای صحیح سازمان بگیرند و برای این کار، آنها باید مهارتهای تصمیمگیری صحیحی داشته باشند. در این قسمت از مقاله ما در حالت کلی به شش توانایی تصمیم گیری برای کمک به شما در تبدیلشدن به یک مدیر موفق اشاره کردهایم که شما با درک و تسلط بر این تواناییها، قادر خواهید بود تصمیمات بهتری بگیرید.
- ایجاد فرایند تصمیمگیری یا چارچوب خود
- متعادلکردن دادهها و شهود در تصمیمگیری
- دور نگهداشتن احساسات از تصمیمگیری
- راحت بودن با تصمیمات اشتباه
- تصمیمگیری در مورد یک بخش جداییناپذیر از روند شما
- انعطافپذیربودن برای تغییر در صورت لزوم
اهمیت حل مشکلات بهصورت خلاقانه در کسب وکار و زندگی شخصی
حقیقت این است که حتی تصمیمگیرندگان باتجربه نیز به طور مداوم مهارتهای حل مسئله خلاقانه خود را تقویت و تکمیل میکنند و دلایل قانعکننده زیادی هم برای این کار وجود دارد. کسانی که تصمیمات بهتری میگیرند نهتنها فرصتهای شغلی بیشتری دارند، بیشتر ترفیع میگیرند و بهرهوری کار خود را افزایش میدهند، بهطورکلی شادتر هستند. در یک مطالعه از دانشکده بازرگانی دانشگاه شیکاگو، این تحقیق نشان داد که شادی بیشتر به فرصتهای تصمیم گیری (یعنی آزادی) بستگی دارد تا پول یا ارتباطات. این بدان معنی است که توانایی تصمیمگیری منجر به فرصت های بیشتر و بهتر برای موفقیت میشود که کیفیت زندگی شما را بهتر میکند. در نتیجه، هر چه تصمیمگیرنده بهتری باشید، شادتر و موفقتر خواهید بود.
چه چیزی میتواند از تصمیمگیری صحیح جلوگیری کند؟
تعدادی از مشکلات وجود دارد که میتواند از تصمیم گیری صحیح جلوگیری کند که شامل موارد زیر میشود:
- نبود اطلاعات کافی
اگر شما اطلاعات کافی ندارید انگار شما دارید بدون هیچ مبنایی تصمیم گیری میکنید.
برای جمعآوری اطلاعات لازم برای اطلاعرسانی تصمیمتان زمان بگذارید، حتی اگر بازه زمانی بسیار محدود باشد. در صورت لزوم، با شناسایی اینکه کدام اطلاعات برای شما مهمتر است، جمعآوری اطلاعات خود را در اولویت قرار دهید.
- اطلاعات بیش از حد
در این مورد مشکل برعکس مورد بالا میباشد، اما مشکلی که به طور شگفتانگیزی اغلب دیده میشود: داشتن اطلاعات متناقض زیادی که دیدن راهحل درست را برای فرد غیرممکن میکند.
این گاهی اوقات فلج تجزیهوتحلیل نامیده میشود، و همچنین بهعنوان تاکتیکی برای به تأخیرانداختن تصمیمگیری سازمانی استفاده میشود، با کسانی که درگیر هستند قبل از اینکه بتوانند تصمیم بگیرند، اطلاعات بیشتری را طلب میکنند.
این مشکل اکثر اوقات میتواند با جمعکردن تمام تیم برای تصمیم گیری درباره اینکه چه اطلاعاتی واقعاً مهم است و چرا، و با تعیین یک بازه زمانی مشخص برای تصمیم گیری، این مشکل قابلحل است.
- افراد بیش از حد
تصمیم گیری توسط گروهی که تشکیل شده از افرادی زیادی میباشد دشوار است. هر کس نظرات و ارزشهای خاص خود را دارد و درحالیکه دانستن تمام این دیدگاههای افراد که چی هستند، و حتی چرا و چگونگی آن مهم است و برای یک مدیرعامل ضروری است که مسئولیت تصمیمگیری نهایی را برعهده دارد. گاهی هر تصمیمی بهتر از هیچ تصمیمی است.
- دلبستگیهای عاطفی
مردم اغلب به وضعیت موجودی که در آن قرار دارند بسیار وابسته هستند. این نکته هم حائز اهمیت است که تصمیمات غالباً تمایل به تغییر دارند که برای بسیاری از مردم مشکل است.
بهطورکلی چشمانداز تغییر، برای بسیاری از مردم دشوار است و بعضی از افراد حتی حاضر نیستند از منطقه امن خود خارج شوند.
اما همچنین به یاد داشته باشید که «تصمیم به تصمیم نگرفتن» نیز یک تصمیم صحیح است.
- بدون وابستگی عاطفی
گاهی اوقات تصمیم گیری دشوار است؛ زیرا فقط به این تصمیم یا آن تصمیم اهمیتی نمیدهید. در این مورد، یک فرایند تصمیم گیری ساختاریافته اغلب میتواند با شناسایی برخی مزایا و معایب بسیار واقعی و با انجام اقداماتی خاص که شاید قبلاً به آنها فکر هم نکرده بودید، به شما در تصمیمگیری صحیح کمک کند.
نتیجهگیری
بهعنوان یک مدیر، باید تصمیمات را سریع بگیرید تا به تیم خود در رسیدن به اهداف خود کمک کنید. به همین دلیل است که داشتن تواناییهای تصمیمگیری خوب بسیار مهم است. ما بر این باوریم که مدیران با درک و کار بر روی این تواناییها میتوانند در نقش خود موفق شوند.
علاوه بر این نکات، میتوانید مهارتهای تصمیم گیری خود را نیز با کمک یک کوچ بهبود بخشید.لایف کوچ های مرکز تابا کوچینگ میتوانند به شما کمک کنند تا نقاط قوت خود را شناسایی کنید، به اهداف خود برسید و تصمیمگیری بهتر را بیاموزید تا بتوانید به پتانسیل کامل و ایده آل خود برسید.