بیزینس کوچینگ

استراتژی گاو بنفش چیست؟

استراتژی گاو بنفش

استراتژی گاو بنفش به شما راه متفاوت بودن را می آموزد تا بتوانید میان رقبای خود متفاوت باشید و در نهایت بیشتر دیده شوید.

تصور کنید در حومه شهر رانندگی کنید، مطمئناً صدها گاو را خواهید دید که در اطراف، حتی برای کیلومترها چرا می‌کنند. در نگاه اول همه چیز فوق العاده است.سپس، در عرض 30 دقیقه، شروع به نادیده گرفتن گاوها خواهید کرد و همه چیز عادی و خسته کننده می‌شود؛ زیرا گاوها برای شما دیگر تکراری هستند حتی اگر این گاوها بی نقص و زیبا باشند. سپس تصور کنید که ناگهان یک گاو بنفش را می‌بینید. این گاو بنفش بلافاصله توجه شما را به خود جلب می­کند که ممکن است حتی برای گرفتن عکس از گاو بنفش توقف کنید و سپس آن را در واتساپ، توییتر یا اینستاگرام به اشتراک بگذارید و سپس دوستان شما هم همگی پست شما را لایک می‌کنند در مورد عکسی که منتشر کردید نظرشان را برای شما کامت می‌کنند، چون آنها نیز هرگز گاو بنفش ندیده‌اند.

درباره گاو بنفش

ست گودین یک استاد بازاریابی است که در کنفرانس‌های سراسر جهان در مورد بازاریابی برای مشتریان در عصر اطلاعات صحبت می‌کند و در مجموع 18 کتاب نوشته است. محبوب ترین کتاب او، گاو بنفش، همه چیز در مورد برجسته کردن برندها است. او این ایده را ارائه می‌کند که روش‌های قدیمی بازاریابی از جمله تبلیغات، آگهی‌های بازرگانی و مجلات دیگر در دنیایی که توسط سیل دائمی اطلاعات غرق شده، کارآمد نیستند. در حالی که ما فکر می‌کنیم گودین در گفتن این که بازاریابی سنتی مربوط به گذشته است، بیش از حد اغراق می‌کند، کتاب او دیدگاه منحصر به فردی در مورد اینکه چگونه برندها می‌توانند در یک بازار رقابتی آنلاین برجسته شوند، ارائه می‌دهد.

گاو بنفش

مفهوم استراتژی گاو بنفش چیست؟

استراتژی گاو بنفش یک مفهوم بازاریابی است که توسط ست گودین در کتاب خود به نام گاو بنفش، با سرفصل: تجارت خود را با قابل توجه بودن متحول کنید معرفی کرده است. این استراتژی مبتنی بر این ایده است که در بازار شلوغ امروزی، «خیلی خوب» بودن دیگر به اندازه کافی برای برجسته شدن و موفقیت کافی نیست. برای جلب توجه مردم و ایجاد علاقه، یک تجارت باید استثنایی و به اندازه کافی متفاوت باشد تا مورد توجه قرار گیرد.

استراتژی گاو بنفش نشان می‌دهد که یک کسب‌وکار باید تلاش کند تا محصولات، خدمات یا کمپین‌های بازاریابی ایجاد کند که به قدری قابل توجه و منحصربه‌فرد باشند که مانند گاو بنفش در مزرعه‌ای از گاوهای قهوه‌ای باشند که نادیده گرفتن آن غیرممکن باشد. این استراتژی تأکید می‌کند که متفاوت بودن کافی نیست. تفاوت همچنین باید ارزشمند و مرتبط با مخاطب هدف باشد.

کلید استراتژی گاو بنفش تمرکز بر ایجاد چیزی است که واقعاً استثنایی و متفاوت از آنچه در حال حاضر در بازار موجود است. با انجام این کار، یک کسب و کار می‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کند، مشتریان جدید را جذب کند و آگاهی و وفاداری برند را افزایش دهد.

استراتژی گاو بنفش چیست

مراحل اجرایی کردن استراتژی گاو بنفش

  1. ابتدا همه را وادار کنید که در مورد محصول شما صحبت کنند.

شما می توانید از استراتژی گاو بنفش برای  وجه تمایز خود از بقیه استفاده کنید و محصولی یا خدمتی خاطره انگیز، جذاب، خاص و منحصر به فرد را به بازار ارائه دهید. این کار باعث می‌شود که همه در مورد محصول شما صحبت کنند؛ به این دلیل که محصول شما چیزی متفاوت است. همچنین فراموش نکنید که مردم به نظرهای دیگران خیلی بیشتر از تبلیغات اینترنتی و دیگر نوع تبلیغات اعتماد میکنند.

شما برای تبدیل شدن به گاو بنفش در بازار، باید محصولاتی یا خدماتی را آماده کنید که به خوبی قابل توجه باشد تا در نگاه اول دیگران را به خود جذب کند و آنقدر بی­نظیر باشد که پس از اولین برخورد یا استفاده، مشتری محصول یا خدمات شما را دوست داشته باشد، از آن تعریف کند و به افراد دیگر پیشنهاد دهد.

  1. از تلاش خسته نشوید.

اگر نتوانستیم محصولی جذاب بسازیم و محصول ما ساده و چیزی شبیه به رقیبمان بود، چه کنیم؟ آیا پرداخت پول زیاد برای تبلیغات راه خوبی برای افزایش فروش است؟ نه اصلاً خوب نیست، بهتر است که در محصولات خود کمی اغراق کنید و با ایجاد اتفاقی متفاوت در مسیر رقیب­ های خود قدم بردارید. برای نشان دادن این موضوع، ست گودین از نمونه‌هایی مانند اپل و استارباکس استفاده کرد. این برندها آداب و رسوم را از حالت عادی کنار گذاشته و به دنبال اختراعات جدید رفتند. بهترین ایده‌های بازاریابی جدید قبل از وقوع هیجان انگیز، تخیلی و حتی غیرقابل باور هستند، درست مانند ایده بازاریابی گاو بنفش.

  1. ریسک کنید

ست گودین در کتاب خود می‌گوید: با جلب توجه زیاد، کسب و کار خود را متحول کنید. او در کتاب خود می گوید با کمی نوآوری، حتی با یک چیز معمولی می‌توانید؛ مانند ماه در بازار بدرخشید. ممکن است با خود فکر کنید که این کار آسان نیست؛ اما با جدید بودن در مدل کسب‌وکار، طراحی محصولات و خدمات متفاوت منحصر به فرد بود. برای انجام این کار، باید خارج از چارچوب بیندیشید، ریسک پذیر باشید و ریسک کنید و بدانید که موفق‌ترین‌ها بزرگترین ریسک‌ها را انجام می دهند.

محافظه کار بودن در تجارت کمکی به شما نمی‌کند و از پیشرفت جلوگیری می‌کند. با محافظه کاری فقط همان جایی که هستید می‌مانید و بعد از مدتی متوجه می‌شوید که فقط خودتان را خسته کرده اید و پیشرفتی نداشته اید. حتی امکان دارد که به عقب برگردید چون باعث می‌شود رقیب­ های شما از شما پیشی بگیرند.

  1. از انتقاد ناامید نشوید

به یاد داشته باشید، کسانی که از بقیه متمایز هستند همیشه مورد انتقاد قرار می گیرند. اگر شما هم مثل بقیه باشید، هیچکس متوجه شما نمی‌شود و نمی‌خواهد از شما انتقاد کند. پس اگر از شما انتقاد شد، بدان معناست که شما توجه دیگران را به خود جلب کرده‌اید. اکنون، کاملاً طبیعی است که برخی از افراد سبک شما را دوست نداشته باشند.

  1. فرصت‌ها و مزایا را کاوش کنید.

خود و تیمتان را به چالش بکشید تا متوجه شوید که چه فرصت‌هایی در پیش است. سپس ببینید کدام یک بهترین نتیجه ممکن را به شما می‌دهد.

 

بنابراین مراحل دقیق برای ایجاد استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی گاو بنفش چیست؟

1) همه چیزهایی را که در مورد کسب و کار، رقابت و رسانه های اجتماعی خود می دانید مطالعه کنید.
2) تمام اطلاعات فوق را که جمع آوری کرده اید برای کسی که مایل به گوش دادن است توضیح دهید. آموزش مطالب به دیگران یک راه عالی برای اطمینان از اینکه مطالب را به وضوح درک می کنید.
3) زمانی را به فکر کردن در مورد چگونگی ارتباط همه این اطلاعات اختصاص دهید.
4) هنگامی که چندین ایده بد به ذهنتان خطور کرد (بله، ایده های زیادی خواهید داشت) آنگاه موقع مرور کردن و فکردن ناگهان ایده خوبی به ذهنتان  خطور میکند.
5) تا زمانی که به گاو بنفش خود برسید، روی آن کار کنید (حتی اگر به معنای دوش های طولانی و رانندگی های پر پیچ و خم یکشنبه باشد).

و در آخر دلیل احتیاج شما به گاو بنفش

تنها راه برای موفقیت واقعی امروز، ریسک کردن، برجسته شدن و ایجاد محصولات قابل توجهی است که مخاطبان هدف شما را جذب می‌کنند. به طور خاص، شما می‌خواهید چیزی بسازید که حتی اینفلوئنسرها هم بخواهند در مورد آن صحبت کنند. شما می‌توانید برای اطمینان از صحیح بودن اقدام‌های خود در اجرایی کردن این استراتژی و دیگر استراتژی‌هایی که در ذهن دارید با یک کوچ مشورت کنید تا به شما بهترین راه را ارائه دهد تا به جای قدم گذاشتن در راه موفقیت قدم به بیراه نگزارید، در این راستا مربیان مرکز تابا کوچینگ آماده ارائه مشاوره های تخصصی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *